Aromaterápia és párologtatás – 10 területen segíthet

Aromaterápia és párologtatás - gyakorlatban, elméletben

Az aromaterápia és párologtatás

Az illatok akkor is hatnak rád, ha nem tudatosan szagolod őket (amelyről itt írok bővebben). Így az illóolajok terápiás, holisztikus megközelítésével foglalkozó tudományága, az aromaterápia és a párologtatás befolyással lehet a pszichés-hangulati és testi állapotodra egyaránt. Mikor lehetnek hatékonyak a párologtatott illóolajok és miért?

Az illóolajok hatása a párologtatóban

Élethelyzetek, ahol párologtatva segíthetnek

  • A nyugtalanság és szorongás csökkentése, ellazulás, lelki harmónia
  • Munkahelyi stressz és az ezzel kapcsolatos tünetek enyhítése
  • Fájdalomcsillapítás, mind testi, mind pszichés értelemben
  • Alvási zavarok, pl. álmatlanság esetén
  • A figyelem, a koncentráció és a teljesítmény növelése
  • Az emlékezet javítása
  • Hangulat- és közérzet javítás, jókedv és optimizmus, vágyfokozás
  • A saját magunkról alkotott kép, önbizalmunk, “énképünk” javítása, pl. a nőiesség teljesebb megélése a PMS vagy menopauza idején, szülési folyamat segítése, a magunkba vetett hit támogatása
  • Légúti panaszok, nátha, orrdugulás kezelésére
  • Étvágynövelésre (pl. idős betegeknél)

Hogyan hatnak az illóolajok a szaglásra?

Az előzőleg felsorolt életterületeken az aromaterápia és a párologtatás szerepe kiemelt, aminek több oka is van. Az illóolajok egyrészt zsíroldékony, másnéven lipofil anyagok, amelyek emiatt könnyebben felszívódnak az emberi nyálkahártyán, így pl. a szaglónyárkahártyán keresztül is. (Az erős náthában szenvedők, de akár a dohányosok szaglónyárkahártyája is sokszor vastagabb, mint a nem dohányosoké, ami befolyással lehet az illatok érzékelésére is.)

A szaglás jelentősége a 30-as éveinkre éri el a maximumát, majd utána fokozatosan csökken: időseknél ez akár 30%-os szaglásromlást eredményezhet.

  • A szaglásukra az első hetekben különösen érzékeny csecsemők közelében az illatokkal ezért óvatosan bánni, belőlük csak nagyon keveset használni.
  • Az idős korosztály pedig a szobában érezhet bizonyos szagokat túl enyhén, amikor az valójában nagyon is erősen terjeng a levegőben.

Szaglórendszerünk működése révén (amelyről itt írok bővebben), az illatok üzenetei eljuthatnak hozzád anélkül, hogy értelmed az illattal kapcsolatos, első benyomásaidat befolyásolni tudná. Érzelmi központunk, a limbikus rendszer működésén keresztül láthatod, hogy az illóolajok befolyásolni tudják a testet: pl. jó hangulatot teremtenek, így hozzájárulhatnak a gyógyulási folyamatokhoz. Hormontermelésedre, hangulatodra, érzelmeidre is hatással vannak, ezért különösen fontos, hogy minőségi, természetes és tiszta illóolajokkal párologtass.

Akár a bőrön használod masszázsolajhoz keverve, akár párologtatóba teszed, mindkét esetben a szaglásunk lesz az első, ami működésbe lép.

  1. Ha egy illatot, mondjuk a rózsáét kellemesnek érzed, az bekerül a limbikus rendszerünk memóriájába, így ha egy rózsát legközelebb megszimatolsz, emlékezni fogsz erre a pozitív érzésre, amit korábban már kiváltott belőled.
  2. Ha egy szobában kb. 10 percig érzed ugyanazt az illatot, akkor hozzászokhatsz. Ez azt jelenti, hogy bár nem érzed tudatosan, de attól még a levegőben maradhat és hatással lehet rád.

ÖSSZEFOGLALVA: az aromaterápia és párologtatás jelentőségét a szaglás működésének megismerésén keresztül jobban meg lehet érteni.

További párologtatási ötletek

❓Hogy tetszett a cikk? Ha van kérdésed, bátran tedd fel lentebb hozzászólásként!

Ha van olyan ismerősöd, akinek hasznos lehet ez a cikk, bátran küldd neki is! A megosztásokat is köszönöm.

További írásaimat az illóolajokkal kapcsolatban ide kattintva találod meg.

Ha a gyógynövények érdekelnek, róluk itt olvashatsz bővebben.

Facebook
Pinterest

Szólj hozzá!

Ide írhatod be, ami érdekel:

Mire keresel megoldást?

INGYENES letölthető útmutató + 8 e-mail:

15 illóolaj a pihentető alvásért

Legnépszerűbb bejegyzések

Segítenek az illóolajok

Itt is megtalálsz:

AJÁNDÉK letölthető útmutató,
15 illóolajról, a pihentető alváshoz

15 illóolaj + 7 alkalmazási mód + 8 e-mail
azonnal letölthető, gyakorlati ötletek álmatlanságra, szorongásra

error: Ez a tartalom védett !!